Vierailijaluentojen poimintoja


Terve,
sisältömarkkinointikurssilla on ollut vierailijoita, jotka ovat osaltaan kertoneet miten sisältömarkkinointi toimii heidän yrityksessään. Tähän mennessä markkinointi-ihmisiä on ollut OP-Pankista, Laureasta ja Siili solutionista. Mikä parhaiten erottaa näiden kolmen sisältömarkkinoinnin trendejä, on yhtiön koko ja rahan käyttö itse markkinointiin. OP-ryhmä on vanha ja suuri yritys, heillä on vuosien kokemus millaisena he haluavat brändinsä näkyvän medioissa. Laurea on tästä spektristä toinen ääripää, jossa ns virallinen media läpäisee laatuvaatimukset, mutta vaikka Instagrammin videot on jo selkeämmin tehty opiskelijaprojekteina (ja se näkyy). Eikä tässä nyt oikeastaan ole mitään pahaa, onhan kyse kuitenkin koulusta. Siili solutions on jotain tältä väliltä. yhtiö on pieni, jos verrataan OP:hen, mutta sen tarkoitus on myydä palvelua asiakkaille. Markkinoinnin yleisilmeen tulee olla kunnossa.

Ehkä kehittämisen kannalta tärkeintä on ymmärtää ensimmäisenä, mihin yrityksessä on resursseja. Siltä kannalta todennäköistä on, että nykyinen markkinointi on mitoitettu yhtiön oman budjetin mukaisesti. Tässä mielessä esim Laurean ja Siilin markkinoinnin seuraava askel saattaisi olla niiden suurempien projektien aloittaminen, mutta se voi olla myös rahallinen riski. OP ryhmän osalta uusien tempauksien tekeminen voisi toisaalta olla virkistävää, mutta toisaalta taas se voisi olla ristiriidassa vanhan brändin kanssa. Mutta voisiko heidän mainoksensa olla muutakin kuin lupausten antamista nätisti animoituna tai graafisesti näyttävällä julisteella? Ehkä askelta voisi ottaa tunteiden herättämiseen enemmän yksilökohtaisella tasolla. 

Linkit yritysten sivuille:
OP-Pohjola
Laurea-ammattikorkeakoulu
Siili Solutions

Kommentit

Suositut tekstit