Mediasisällöt ja kommenttikentät: Sanoman Megatrendit
Terve,
Tässä sopivia kirjoitusaiheita etsiessä eteen käveli tämmöinen. Sanoma on puuhannut oman Megatrendit-raportin vuodelle 2017, johon se on haastatellut sen omia asiantuntijoita. Lopputuloksena on raportti siitä, mihin Sanoma näkee, että suomalainen mediakäyttäytyminen näyttäytyy lähitulevaisuudessa. Sekä miten mainostajat voisivat tästä hyötyä.
Tämä on jaettu kahdeksaan osaan, missä korostuvat enimmäkseen tunne-elämyksien luominen lukijalle, sekä helppo saatavuus. Samalla sisältöjä tulisi olla monipuolisesti, sekä sisällön tulisi olla laadukasta ja kohdennettua. Lyhyemmin sanottuna, ihmiset haluavat juuri oikealla tavalla heitä puhuttelevaa sisältöä ja aika harva haluaa lukea mitään muuta. Sitä kai se kultakalan keskittymiskyky informaatiotulvassa tekee. Koska laadukkaan ja viihdyttävän sisällön ero on aika harvalle selkeää, ihmiset lukevat sitä, mikä heidän kokemuksen mukaan on relevanttia.
Tästä syntyy helposti pieniä kuplia, missä ihmiset voivat elää täysin tietämättöminä monistakin tapahtumista, sillä kyseinen julkaisualusta ei puhu niistä joko ollenkaan tai hyvin värittyneesti. Samasta puhutaan kun esim osalla ihmisistä ainoa tietoväylä on viihteelliset sisällöt. Sikäli, että näitä sisältöjä luetaan, on tuottajille hyvä, mutta samalla vastuu monipuolisesta lukemisesta siirtyy lukijalle. Ei ole, eikä pitäisikään olla mediatuottajan hommaa syöttää lukijalle kaikkia maailman uutisia ja ilmiöitä. Tai miksei, kai sillekin olisi kuluttajia. Mutta yksittäinen tuottaja, jonka yleisen mediasisällön he ovat valinneet tietyn suuntaiseksi, ei voi olla vastuussa lukijan sivistämisessä jostain, mikä ei kuulu tuottajan aihealueisiin. Esimerkkinä vaikka Youtuberit, jotka yleensä järjestelevät kanavansa tietyn teeman ympärille. Vaikka heitä ei mikään estä toisinaan puhumasta videoilla muustakin kuin vaikka esimerkiksi meikkaamisesta, pelaamisesta, ruuasta, lemmikeistä jne... niin heidän "leipälajinsa" on heidän linjansa. Ja siinä pysyminen on tietysti heidän omien intressiensä mukaista. Aika moni Youtuberi tekee videoita kuitenkin intohimosta omaan aiheeseen.
Youtubereista kun oli puhe... niin Sanoma on myös maininnut raportissaan vuorovaikutuksen. Vaikka raportti puhuu tästä vähän ylätasolla, niin ilmiö tulee sosiaalisesta mediasta. Youtubereille on aina olemassa videon kommenttiosasto, jossa keskusteluita tapahtuu. Joskin yleisten forumien kommenttikentät missä tahansa alustassa ovat pahimmassa tapauksessa vain ämpärillinen turhaa huutelua, ylireagointia, trolleja, vihapuhetta, nimettömänä esiintymisen hyväksikäyttöä ja tuntemattomien provosoitumista. Jos keskustelut ottaa liian henkilökohtaisella tasolla, voi olla edessä keskustelu sieltä "mielenkiintoisemmasta" päästä. Omakohtaisesti pidän näppini erossa noista kommenttiosastoista. Aika harvoin niissä on mitään alkuperäiseen sisältöön liittyvää tai muuten mitenkään relevantin sisällön arvoista.
Sanoma Megatrendit raportti 2017
Tässä sopivia kirjoitusaiheita etsiessä eteen käveli tämmöinen. Sanoma on puuhannut oman Megatrendit-raportin vuodelle 2017, johon se on haastatellut sen omia asiantuntijoita. Lopputuloksena on raportti siitä, mihin Sanoma näkee, että suomalainen mediakäyttäytyminen näyttäytyy lähitulevaisuudessa. Sekä miten mainostajat voisivat tästä hyötyä.
Tämä on jaettu kahdeksaan osaan, missä korostuvat enimmäkseen tunne-elämyksien luominen lukijalle, sekä helppo saatavuus. Samalla sisältöjä tulisi olla monipuolisesti, sekä sisällön tulisi olla laadukasta ja kohdennettua. Lyhyemmin sanottuna, ihmiset haluavat juuri oikealla tavalla heitä puhuttelevaa sisältöä ja aika harva haluaa lukea mitään muuta. Sitä kai se kultakalan keskittymiskyky informaatiotulvassa tekee. Koska laadukkaan ja viihdyttävän sisällön ero on aika harvalle selkeää, ihmiset lukevat sitä, mikä heidän kokemuksen mukaan on relevanttia.
Tästä syntyy helposti pieniä kuplia, missä ihmiset voivat elää täysin tietämättöminä monistakin tapahtumista, sillä kyseinen julkaisualusta ei puhu niistä joko ollenkaan tai hyvin värittyneesti. Samasta puhutaan kun esim osalla ihmisistä ainoa tietoväylä on viihteelliset sisällöt. Sikäli, että näitä sisältöjä luetaan, on tuottajille hyvä, mutta samalla vastuu monipuolisesta lukemisesta siirtyy lukijalle. Ei ole, eikä pitäisikään olla mediatuottajan hommaa syöttää lukijalle kaikkia maailman uutisia ja ilmiöitä. Tai miksei, kai sillekin olisi kuluttajia. Mutta yksittäinen tuottaja, jonka yleisen mediasisällön he ovat valinneet tietyn suuntaiseksi, ei voi olla vastuussa lukijan sivistämisessä jostain, mikä ei kuulu tuottajan aihealueisiin. Esimerkkinä vaikka Youtuberit, jotka yleensä järjestelevät kanavansa tietyn teeman ympärille. Vaikka heitä ei mikään estä toisinaan puhumasta videoilla muustakin kuin vaikka esimerkiksi meikkaamisesta, pelaamisesta, ruuasta, lemmikeistä jne... niin heidän "leipälajinsa" on heidän linjansa. Ja siinä pysyminen on tietysti heidän omien intressiensä mukaista. Aika moni Youtuberi tekee videoita kuitenkin intohimosta omaan aiheeseen.
Youtubereista kun oli puhe... niin Sanoma on myös maininnut raportissaan vuorovaikutuksen. Vaikka raportti puhuu tästä vähän ylätasolla, niin ilmiö tulee sosiaalisesta mediasta. Youtubereille on aina olemassa videon kommenttiosasto, jossa keskusteluita tapahtuu. Joskin yleisten forumien kommenttikentät missä tahansa alustassa ovat pahimmassa tapauksessa vain ämpärillinen turhaa huutelua, ylireagointia, trolleja, vihapuhetta, nimettömänä esiintymisen hyväksikäyttöä ja tuntemattomien provosoitumista. Jos keskustelut ottaa liian henkilökohtaisella tasolla, voi olla edessä keskustelu sieltä "mielenkiintoisemmasta" päästä. Omakohtaisesti pidän näppini erossa noista kommenttiosastoista. Aika harvoin niissä on mitään alkuperäiseen sisältöön liittyvää tai muuten mitenkään relevantin sisällön arvoista.
Sanoma Megatrendit raportti 2017
Kommentit
Lähetä kommentti